کوک سنتور با تیونر

تیونر چیست؟ شما برای کوک کردن ساز خود، در اولین قدم به یک تیونر احتیاج دارید. تیونر وسیله‌ای الکترونیکیست که فرکانس صداها را به شما نشان می‌دهد و با کمک آن، می‌توانید سنتور خود را کوک کنید، پس از گذشت مدتی باید توانایی گوشی کوک کردن (یعنی بدون تیونر) را نیز به دست آورید.

تیونرهای مناسب نوازندگان

مارک کورگ (korg) بهترین تیونرها را دارد. مدل‌های OT-120 و CA-50 از بهترین‌ تیونرهای کورگ هستند. افزایش شدید قیمت و کمیاب شدن تیونرهای با کیفیت KORG باعث شده است تا دست یافتن آن‌ها برای هنرجویان و نوازندگان سنتور سخت یا حتی غیر ممکن باشد. در این شرایط پیشنهاد ما تیونر با کیفیت رهاب مدل Persian است. ویژگی شاخص این تیونر این است که قابلیت تشخیص و نمایش ربع پرده در موسیقی ایرانی را دارد که برای نوازندگان سنتور مخصوصا هنرجویان بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید با صرف کمترین هزینه، تیونری جهت کوک کردن سنتور خود داشته باشید، تیونر/مترونوم SA مدل SMT- 8506 مناسب شماست. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید از اپلیکیشن‌‌های موجود در پلی استور و دیگر منابع استفاده کنید. در این لینک تعدادی از اپلیکیشن‌های مناسب معرفی شده است.

 

 

دیاپازون (diapason or tuning fork)

قبل از رایج شدن استفاده از تیونر، نوازندگان از دیاپازون برای کوک کردن استفاده می‌کردند. دیاپازون وسیله‌ای فلزیست که دو شاخه دارد و با وارد کردن ضربه به آن، شاخه‌های آن به ارتعاش در می‌آیند و فرکانس آن دیاپازون را تولید می‌کند (فرکانس یا بسامد هر دیاپازون ثابت است).

 

 

پیک آپ تیونر چیست؟

زمانی که شما در محیط پر سر و صدا هستید و می‌خواهید سازتان را کوک کنید ممکن است تیونر فرکانس صدا را به درستی تشخیص ندهد، در این شرایط می‌توانید از پیکاپ استفاده کنید که به خرک سنتورتان متصل می‌شود، با این روش ارتعاشات صدای ساز مستقیم به تیونر وارد می‌شود.

 

 

آموزش استفاده از تیونر

ابتدا دکمه‌ی پاور تیونر خود را بزنید و آن را روشن کنید. کالیبراسیون )درجه بندی) آن را روی 440 و یا فرکانس مورد نظر خود بگذارید. (برای اطلاعات بیشتر از مبناهای فرکانسی این مطلب را بخوانید.) سپس یکی از سیم‌ها را به صدا در آورید، اگر شما می‌خواهید نت دو را کوک کنید، باید گوشیِ سیم مثلا اول دو روی C سبز شود. نت‌های موسیقی به زبان انگلیسی به شرح زیر است:

 

حرف A :نت لا

حرف B : نت سی

حرف C : نت دو

حرف D : نت ر

E حرف :نت می

F حرف نت فا:

Gحرف  :نت سل‌‌

علامت‌های دیز و بمل نیز به این ترتیب است: #، ♭.

 

 تمام نت‌ها را به همین ترتیب کوک می‌کنیم.   

 

گوشی کوک کردن و یا استفاده از تیونر؟

استفاده کردن و یا نکردن از تیونر بستگی به شرایط متفاوت دارد. بعضی اوقات زمانی برای گوشی کوک کردن نیست و یا نوازنده نیاز به کوک بسیار دقیق دارد; به طور مثال زمان ضبط در استودیو هستند و یا قبل از اجراها و کنسرت‌های مختلف. در این زمان‌ها حتما از تیونر و در صورت شلوغی از پیک آپ استفاده کنید تا ساز ژوست‌تری داشته باشید. حتی بعضی از نوازندگان برای کوک دقیق‌تر همزمان از چند تیونر استفاده می‌کنند.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل