تنظیم خرک سنتور

حتما می‌دانید که قبل از این‌ که شروع به کوک کردن ساز خود کنید، باید خرک‌های آن را تنظیم کنید. در صورت تنظیم نبودن خرک‌های سنتور، ساز شما کوک نخواهد شد، به طور مثال هنگام جفت زدن روی سیم‌های سفید و پشت خرک، اگر خرک در جای درست خود نباشد، جفت شما صدای درستی نخواهد داشت.

جا به جایی خرک‌ها

هر سمت از خرک شما که فرکانس بیشتری داشت و به عبارت دیگر زیرتر بود، برای تنظیم شدنش باید با تقه‌های خفیف آن را به سمت نت رو به رویی خود حرکت دهید. برای تقه زدن به خرک و تنظیم آن می‌توانید از هر وسیله‌ی ظریفی استفاده کنید اما توجه کنید به چوب ساز خود آسیب نرسانید، یکی از وسایل‌های مناسب برای این کار کلید کوک است.

 

تنظیم خرک‌های سفید و پشت خرک

خرک‌های سمت چپ سنتور باید طوری در جای خود قرار گرفته و تنظیم شود که نت سفید و پشت خرک فاصله‌ی اکتاو داشته باشند.

 

تنظیم خرک‌های زرد

فاصله‌‌ی خرک‌های زرد و پشت خرک زرد یک فاصله‌ی پنجم درست است. برای درک مفهوم فاصله‌ی پنجم درست به این لینک مراجعه کنید.

چیدمان خرک‌ها

به نکات زیر برای تنظیم خرک سنتور خود توجه کنید:

  1. خرک را به نحوی در جای مناسب خود قرار دهید که سیم‌ها وسط خرک باشند (با دست چپ سیم را بلند کرده و با دست راست خرک را زیر سیم قرار دهید)
  2. فاصله‌‌ی اکتاو برای خرک‌های سمت چپ و فاصله‌ی پنجم برای خرک‌های سمت راست رعایت شود.
  3. توجه کنید که خرک‌ها حتما در یک خط راست زیر هم قرار گرفته باشند، به نحوی که اگر از پایین به آن‌ها نگاه کنید هیچ خرکی (به جز خرک لا که در کوک شور باید مقداری به سمت راست کشیده شود) خارج از خط صاف نباشد.

 

 

توجه: دقت کنید که هنگام جا به جایی خرک‌ها (به خصوص نت‌های بالای سیم‌های سفید که کشش بیشتری دارند) روی سازتان خط نیاندازید و سیم ها را کمی بیشتر از ارتفاع خرک بالا بگیرید و سپس خرک را زیر آن قرار دهید.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل