کیف امن برای جابجایی سنتور چه ویژگی های دارد؟

اگر در زمان جابجایی سنتور ضربه‌ای به سنتور شما وارد شود، تنها عامل محافظت از ساز ارزشمند شما کیس یا کیف سنتور شما خواهد بود. در این مطلب تلاش خواهیم کرد نکاتی در مورد یک کیف یا جعبه امن برای جابجایی سنتور شما را شرح دهیم.

سازهای موسیقی مانند سنتور با توجه به ساختار چوبی و طبیعی آن ها بسیار حساس و شکننده هستند. بنابراین یکی از دغدغه های مهم هنرجویان و نوازندگان سنتور محافظت از ساز خود است. این محافظت می‌تواند در برابر عوامل بیرونی مانند دما، رطوبت، خط و خش و ... باشد اما این دغدغه در زمان جابجایی سنتور به دلایل مختلفی مانند مسافرت، بردن ساز به آموزشگاه، اجرا در سالن یا مکان‌های عمومی، جابجایی جهت کوک یا تعمیر و ... اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حال اگر مجبور شوید سنتورتان را با شرکتهای پستی به شهر دیگری ارسال کنید، نگرانی شما بابت امنیت و سلامت ساز بیشتر خواهد شد. اگر در زمان جابجایی ساز ضربه‌ای به سنتور شما وارد شود، تنها عامل محافظت از ساز ارزشمند شما کیس یا کیف سنتور شما خواهد بود. در این مطلب تلاش خواهیم کرد نکاتی در مورد یک کیف یا جعبه امن برای جابجایی سنتور شما را شرح دهیم.

 

فاصله مناسب بین سنتور و کیس جهت جلوگیری از انتقال ضربه

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه نمود، فاصله مناسب میان ساز و سطح داخلی کیس هست. به طوری که سنتور باید فضای خالی مناسب حدود 1 تا 2 سانتی‌متر از هر طرف جهت حرکت داشته باشد. باور غلطی که در بیشتر هنرجویان وجود دارد، این است که کیس ساز باید کاملا چسبیده باشد و فضای خالی برای حرکت کردن سنتور درون کیس نداشته باشد. طبق این باور غلط هنرجویان یا کیفی به اندازه دقیق سنتور خود تهیه می‌کنند و یا اگر کیس فاصله خالی داشته باشد، این فاصله را با پارچه، یونولیت یا فوم می‌پوشانند که این کار اشتباه بوده و باعث آسیب دیدگی بیشتر ساز شما در هنگام ضربه میشود! زمانی که سنتور و کیس کاملا به هم چسبیده باشند، کل نیروی ضربه خارجی به ابتدا به جعبه یا کیس و سپس به ساز منتقل گشته و این نیرو باعث آسیب به سنتور می‌شود. اما اگر سنتور فضایی خالی درون کیف جهت حرکت داشته باشد، میزان زیادی از نیروی خارجی باعث حرکت ساز یا کیس شده و از آسیب جدی به سنتور جلوگیری می‌گردد. با این ویژگی می‌توان از آسیب دیدن سنتور توسط ضربه‌هایی با شدت کم تا متوسط جلوگیری نموده و آسیب دیدگی در ضربه‌های شدید را به میزان زیادی کمتر نمود.

 

 

جنس بدنه جعبه

همانطور که قبلا در مطلب ویژگی های یک جعبه یا کیف سنتور خوب اشاره کردیم، هارد کیس ها(مانند کیس های چوبی، پلاستیکی و ...) یا جعبه های سخت، با اینکه استحکام زیادی دارند اما ضربه وارد شده را به طور مستقیم به سنتور منتقل می‌کنند در حالی که سافت کیس هایی از جنس یونولیت در برابر ضربه له شده و شدت ضربه در خود هضم کرده و به سنتور منتقل نمی‌کنند. البته برخی هارد کیس ها هم هستند که لایه درونی آنها از جنس یونولیت و لایه خارجی از جنس سخت است که از لحاظ محافظت در برابر ضربه خوب عمل می‌کنند اما وزن آن‌ها به دلیل استفاده از موارد سخت کمی زیاد است.

 

ارسال سنتور با شرکت‌های پستی

ما در پژوهشکده سنتور روزانه سنتورهای بسیاری توسط شرکت‌های پستی به سراسر ایران و حتی خارج از ایران ارسال و دریافت می‌کنیم. در میان شرکت‌های ارسال، هر کدام خوبی و بدی‌های خود را داشته و قابل رتبه بندی است اما نکته‌ای که وجود دارد چون بسته‌ها توسط افراد مختلف و زیادی جابجا می‌گردند بنابراین نمی‌توان انتظار زیادی از شرکت‌های موجود(یا استفاده از امکان بیمه مرسولات) داشت و باید بسته بندی ساز را محکم و مقاوم انجام داد تا از ایمنی سنتور خیالمان راحت شود. برای ارسال ایمن سنتور، پیشنهاد ما این است که ابتدا از کیس یا کیفی با مشخصات بالا استفاده نمایید. سپس حتما دور کیس را با پلاستیک حبابدار و یا موارد مشابه بپیچانید.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل