ویژگی های یک جعبه یا کیف سنتور خوب

در خرید جعبه یا کیف سنتور نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. در این مطلب تلاش خواهیم کرد این نکات را بیان کنیم تا شما بتوانید در خرید کیف سنتور بهتر و راحت‌تر تصمیم بگیرید. با توجه به اینکه در حال حاضر معمولا کیف سنتور به صورت پیش فرض به همراه سنتور ارائه می‌گردد، توصیه می‌کنیم همان‌طور که به خود سنتور اهمیت می‌دهید با خواندن موارد زیر در انتخاب یک کیف یا جعبه مناسب سنتور نیز درست تصمیم بگیرید.

هارد کیس سنتور یا سافت کیس سنتور چیست؟

همان‌طور که از معنی این کلمات پیداست تفاوت این دو در میزان سختی، استحکام و جنس بدنه جعبه سنتور است. هارد کیس یا جعبه سنتور از مواد محکم و سخت‌تری مانند پلاستیک، چوب و ... ساخته شده اند. اما سافت کیس ها که به آن‌ها کیف سنتور نیز گفته می‌شود، معمولا از ماده یونولیت با یک پوشش چرمی یا برزنتی ساخته می‌شوند. در مجموع هارد کیس ها یا جعبه های سخت، با اینکه استحکام زیادی دارند اما ضربه وارد شده را به طور مستقیم به سنتور منتقل می‌کنند در حالی که سافت کیس هایی از جنس یونولیت در برابر ضربه له شده و شدت ضربه در خود هضم کرده و به سنتور منتقل نمی‌کنند.
 

تصویری از هارد کیس های قدیمی و چوبی سنتور
تصویری از هارد کیس سنتور


محافظت از سنتور مهم‌ترین هدف است

همان‌طور که اشاره شد، هارد کیس مقاومت بیشتری در برابر ضربه و فشار خارجی دارد اما ضربه را به سنتور منتقل می‌کند و همچنین وزن زیادی هم دارد و گزینه مناسبی برای حمل ساز توسط نوازنده نیست. هارد کیس سنتور در زمان حاضر محبوبیت زیادی ندارد درست مانند کیف سامسونت‌های قدیمی که اکنون به جز در فیلم‌ها برای دادن پول به گروگان‌گیرها دیگر طرفداری ندارند :) اما سافت کیس‌‌ها از یونولیت ساخته شده‌اند که یک ماده‌ی عالی برای محافظت از سازهای موسیقی و در این جا ساز سنتور است. سافت کیس ها در کنار محافظت سنتور از فشار و ضربه‌های خارجی، وزن سبک و ابعاد مناسبی نیز دارند که باعث محبوبیت آن‌ها در بین نوازندگان سنتور شده است.


زیبایی کیف سنتور

قطعا یک عامل مهم در انتخاب هر محصولی زیبایی و جلوه‌ی خاص آن است. خوشبختانه در زمان حاضر بر خلاف زمان قدیم جعبه ها و کیف های سنتور متنوع‌تر و زیباتری ساخته می‌شوند. باید توجه کنیم زیبایی کیف سنتور خیلی خوب است تا زمانی که به ماموریت اصلی آن یعنی «محافظت از سنتور» خدشه وارد نشود.

 


ابعاد و شکل کیف سنتور

معمولا کیف ها و جعبه های سنتور در دو شکل مستطیل و ذوزنقه تولید می‌شوند. نوع مستطیل شکل مقداری فضای بیشتری برای قرار دادن مضراب، آچار کوک و وسیله‌هایی در این اندازه دارد. کیف ذوزنقه‌ای به دلیل هم شکل بودن با خود سنتور دارای زیبایی و جلوه‌ی بیشتری است و همچنین فضای کمتری نیز اشغال می‌کند. در هر صورت سلیقه و نظر شما در انتخاب یکی از این‌ها تاثیرگذار خواهد بود.
 

تصویری از کیف چرم مصنوعی و مستطیل
تصویری از کیف چرم مصنوعی و مستطیل


قیمت کیف سنتور

نکته مهم دیگر قیمت کیف یا جعبه سنتور است. کیف‌های سنتور اگر از چرم طبیعی و یا مواد گران قیمت ساخته نشده باشند در کل قیمت مناسبی دارند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. کیف‌های سنتور با چرم طبیعی با اینکه زیبایی خاصی دارند و از سنتور بسیار محافظت می‌کنند اما بسته به نوع و کیفیت چرم آن دارای قیمت بالایی هستند. البته ما همواره پیشنهاد می‌کنیم جهت حفاظت از حقوق حیوانات تا زمانی که امکان استفاده از چرم مصنوعی وجود دارد از چرم‌های طبیعی استفاده نکنیم.


عایق حرارت و دما

همان‌طور که می‌دانید یکی از چیزهایی که برای اکثر سازهای موسیقی و همچنین سنتور مضر است تغییرات دمایی و به قولی سرد و گرم شدن است. به دلیل ماهیت فلزی سیم‌های سنتور، سرما و گرما خیلی سریع بر روی آن تاثیر گذاشته و موجب انبساط و انقباض سیم‌ها شده که در نتیجه کوک سنتور را بالا و پایین می‌برد. علاوه بر تغییرات ناگهانی کوک که برای نوازنده اذیت کننده است اگر این تغییرات دمایی زیاد و متداوم باشد می‌تواند باعث کاهش کیفیت سیم‌های سنتور و در نهایت صدادهی درست آن شود. همچنین در مواردی گرمای شدید نیز میتواند به خود سنتور نیز آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌گردد کیفی انتخاب شود تا عایق حرارتی و دمایی خوبی برای محافظت از سنتور شما در برابر گرما و سرما باشد. معمولا چرم طبیعی، چرم مصنوعی، برزنت به ترتیب عایق‌های حرارتی خوبی برای داشتن یک کیف سنتور مناسب هستند.
 

تصویری از کیف برزنتی سنتور
تصویری از کیف برزنتی سنتور


وزن جعبه سنتور

ممکن است تصور کنید نوازندگان سنتور به جز برای اجرا در مکان‌ها و سالن‌ها ساز خود را خیلی جابجا نمی‌کنند و هنرجویان سنتور در آموزشگاه با سنتور استاد یا آموزشگاه درس را فرا گرفته و در منزل با سنتور خود تمرین می‌کنند. بنابراین وزن کیف مسئله مهمی در انتخاب یک کیف مناسب نیست! اما بدانید تجربه نشان داده است شما به عنوان نوازنده مبتدی یا حرفه‌ای سنتور یک کیف با وزن سبک و مناسب لازم دارید تا هر زمان که لازم شد به راحتی بتوانید آن را برای کوک، تعمیر، جابجایی و ... با خود حمل کنید.


کیفیت مواد و اجزای تشکیل دهنده کیف سنتور

کیس سنتور لازم است علاوه بر داشتن بدنه‌ای با کیفیت و جنس مناسب دارای اجزای جانبی خوبی مانند زیپ خوب، بند دوشی، دستگیره محکم، جای کتاب و ... باشد. کیف های یونولیتی با پوشش چرم مصنوعی دارای محبوبیت زیادی بین نوازندگان و خریداران سنتور هستند.

 


کیف سنتور سل کوک و لا کوک

همانطور که می‌دانید اندازه و ابعاد سنتور سل کوک و لا کوک متفاوت است. سنتور سل کوک کمی بزرگ‌تر از سنتور لا کوک است. البته سنتور با کوک های متفاوتی مانند فا کوک، می کوک و ... وجود دارد که از این بحث خارج است اما نکته مهم این است که بدانیم ابعاد این سنتورها با یکدیگر متفاوت بود و هر کدام کیف مخصوص اندازه خود را دارد.


کیف‌های سنتور پژوهشکده سنتور

ما در مجموعه پژوهشکده سنتور همواره سعی می‌کنیم با انجام نظرسنجی از تجربیات و نظرات نوازندگان سنتور استفاده کرده تا محصولی تولید و عرضه کنیم تا رضایت نوازندگان سنتور را جلب نماییم. بر همین اساس کیف های سنتور موجود در پژوهشکده سنتور طوری طراحی شده تا حد امکان موارد بالا در آن‌ها رعایت شده باشد و نوازندگان سنتور بتوانند از کیف ها و کیس های خوب سنتور بهره ببرند. جهت مشاهده مدل‌های مختلف کیس و کیف سنتور پژوهشکده سنتور کلیک کنید.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل