برخی مشکلات سنتور و راهکارهای آن

 شما در برخی موارد نادر و با مرور زمان ممکن است با مشکلات کوچکی در سنتور رو به رو شوید. در زیر علت و راهکارهایی برای این مشکلات آورده شده است. بعضی از مشکلاتی که در زیر ذکر شده است بسیار نادر هستند و ممکن است شما در طول دوره‌ی نوازندگی خود یکبار هم با آن‌ها رو به رو نشوید، اما دانستن راه حل‌های آن‌ها خالی از لطف نیست.

شنیده شدن صدای گز گز هنگام نواختن برخی نت‌ها

دلیل به وجود آمدن این مشکل هم فرکانس شدن ارتعاش پیچ و یکی از نت‌هاست. علل به وجود آمدن این هم فرکانسی و راهکارهای آن را در زیر مطالعه کنید:

 

      1. مفتول روی شیطانک (به دلیل پایین بودن شیطانک هنگام اصابت مضراب با سیم صدای وز تولید می‌شود).

راهکار: برای حل این مشکل باید مفتول تعویض شود و مفتولی با قطر بیشتر قرار داده شود.

 

     2.شیار شیطانک (به علت کم عمق بودن شیار سیم روی مفتول تکان می‌خورد و باعث ایجاد گز می‌شود)

راهکار: عمیق کردن شیار شیطانک و یا تعویض مفتول آن.

 

     3.بالا بودن یک طرف شیطانک و گیر کردن به سیم.

راهکار: تعویض شیطانک.

 

     4. مشکل پیچ.

راهکار: این مشکل ممکن است به مرور زمان در سنتورهای روان کوک شده (اکثرا در سیم‌های سفید)  دیده ‌شود. شما ابتدا باید نتی که گز می‌دهد را پیدا کنید، سپس به طور ادامه دار روی آن نت مضراب بزنید و پیچ‌های آن نت را تک به تک با انگشت به داخل فشار دهید تا پیچی که باعث ایجاد گز می‌شود را پیدا کنید. اگر مشکل از یکی از 4 پیچ آن نت نبود، بقیه پیچ‌های سازتان را به ترتیب امتحان کنید. راه برطرف کردن دائمی صدای گز، تعویض پیچ بلند با پیچ کوتاه‌تر و یا تعویض پیچ چسبیده و کوتاه با پیچ بلندتر می‌باشد.

اگر یکی از سیم‌های سنتور روان کوک شما به گز دادن افتاد ،دلیل آن در 99% موارد پیچ می‌باشد.

 

 

پاره شده سیم

از مهم‌ترین علل پارگی سیم، چرخش گوشی‌های معمولی سنتور است، چون این چرخش باعث چرخیدن سیم هم شده و در نهایت منجر به پارگی سیم‌ها می‌گردد.

 

 

شکستن خرک سنتور

مشکلی که به ندرت دیده می‌شود و تنها راه حل آن تعویض خرک است. برای تعویض خرک به ارتفاع خرک‌ها دقت کنید، خرک‌های سیم‌های سفید همیشه از خرک‌های سیم‌های زرد بلندتر است.

 

 

شیب شیار روی شیطانک

اگر شیب شیار سیم روی شیطانک زاویه‌ی نامناسب داشته باشد باعث ایجاد مشکل در کوک می‌شود. سیم به سختی کوک می‌شود و به راحتی از کوک خارج می‌شود و احتمال پاره شدن سیم زیاد است.

 

 

جدا شدن کله پیچ

در صورت جدا شدن کله پیچ از خود پیچ باید با استفاده از چسب 123 کلگی آن را به خود پیچ بچسبانید.

کلگی پیچ را باز کرده و سر آچار روان کوک قرار دهید. داخل آن را به مقداری چسب آغشته کنید، حالا به آرامی با استفاده از آچار روان کوک، کلگی را به دور پیچ و در جهت درست رِزوه بچرخانید (تا جایی که کلگی به انتها برسد و سیم شروع به حرکت کند). سپس روی همان نقطه را اسپری بزنید. دقت کنید‌ کلگی را درست بچرخانید که پیچ کج نشود.

 

 

سفت بودن پیچ و کوک نشدن

  1. علت سفتی از تنگ بودن سوراخ مهره است که راهکار آن قلاویز زدن آن است. به دلیل نبود ابزار مناسب در خانه، این امکان برای تمام نوازندگان وجود ندارد و تنها راه شما تعویض سیم و مهره است.
  2. تنگ بودن بدنه‌ی روان کوک (این مشکل در موارد بسیار بسیار نادر پیش می‌آید و تنها راه حل آن تعویض بدنه است.)

 

 

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل