نکات مهم در خرید سنتور دست دوم

آیا می‌توان برای شروع یادگیری سنتور دست دوم خرید؟ برخی از افراد و خانواده‌ها به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن می‌تواند هزینه‌ی نسبتا بالای سنتور نو باشد، رو به خرید سنتور دست دوم می‌آورند، اما آیا این کار درست و منطقی است؟ در زیر به بررسی مزایا و معایب خرید سنتور دست دوم می‌پردازیم.

معایب

بهترین راه برای شما که بتوانید با اطمینان خاطر یک سنتور دست دوم را تهیه کنید، به همراه بردن یک متخصص است. فردی که سر رشته‌ای در سنتور و معایب و تعمیرات و کوک داشته باشد و مشکلات آن را تشخیص دهید. در زیر تعدادی از نکات مهم که حتما قبل از خرید سنتور دست دوم باید چک کنید را مشاهده می‌کنید.

 

  1. درزهای ساز باز نشده باشند، سنتورهای داوود شیرازی به گونه ای ساخته می‌شوند که مقداری قوس به سمت بیرون و روی صفحات زیر و رو وجود دارد که این عمدی می‌باشد، اما اگر برای خرید سنتور دست دوم به سنتوری برخوردید که صفحات آن دچار فرورفتگی و یا گاها برآمدگی شدید باشد، ممکن است این مسئله باعث برهم خوردن تراز خرک‌ها شده باشد. در این صورت برای مضراب زدن روی این سنتور دچار مشکل خواهید شد.
  2. گوشی‌ها سالم باشند و پله پله حرکت نکند، یا به عبارتی کوک را نگه دارد، در غیر این صورت نیاز به رگلاژ دارد، پس ساز باید یک دور کامل کوک شود و تمامی گوشی‌ها چک شود.
  3. خرک‌ها کوتاه و بلند نباشند. در صورت کوتاه و بلند بودن خرک‌ها ساز بالانس نیست و باید تعویض شوند.
  4. ظاهر ساز به طور کامل بررسی شود و عاری از خط، پریدگی و ترک باشد.
  5. به درزهای ساز دقت کنید (قسمت‌هایی که قطعات مختلف سنتور به هم چسبانده و یا پرس شده‌اند.)، این درزها نباید از هم جدا شده باشند.
  6. سیم‌ها باید نو باشند و در صورت قدیمی بودن نیاز به تعویض سیم دارند.
  7. آیا ساز قبلا کوک شده است و یا کلا بدون کوک بوده است؟ سازی که دائما استفاده و کوک شود، صدادهی بهتری دارد و به عبارتی دیگر جا میافتد.
  8. ساز تقه دارد؟ پخش صدا و شفافیت آن چطور است؟
  9. در صورت چک کردن تمام نکات بالا بین 48 ساعت تا یک هفته مهلت تست بگیرید، در این دوره ساز را چندین بار کوک کنید و با آن بنوازید. در صورتی که امکان بردن متخصص با خود را ندارید در این مدت ساز را به استاد خود نشان دهید.

 

مزایا

بدون شک قیمت سازی که استفاده شده (به خصوص اگر آن ساز حرفه‌ای نباشد) کمتر از ساز نو است و برای کسانی که شرایط خرید ساز نو را ندارند مناسب‌تر است. اما قیمت ساز حرفه‌ای و درجه یک می‌تواند حتی پس از چندین سال استفاده، بیشتر از ساز نو هم باشد.

 

در سایت‌های همچون دیوار، شیپور و ... می‌توانید انواع سنتورهای دست دوم را مشاهده کنید که برخی از آن‌ها اصلا ارزش خرید را ندارند و شما با مقداری هزینه‌ی بیشتر می‌توانید سازی نو بخرید. ساز نو سیم‌های نو و زنگ نزده، گوشی‌های سالم، رگلاژ کامل، راحت کوک شدن و به طور کلی دردسر کمتری برای شما خواهد داشت.

توجه کنید تمام سازهایی که در سایت‌های مختلف میبینید الزاما بد نیستند و شاید بتوانید با مشورت از یک متخصص، سازی سالم و مناسب خود را پیدا کنید.

در زیر عکس نمونه‌ای از این سازهای دست دوم مشکل‌دار، که برای فروش گذاشته شده‌اند را می‌بینید:

 

 

در اینجا هم یک ساز دست دوم با ظاهری سالم را می‌بینید:

 

 

 

قیمت خرید و فروش سنتور دست دوم

به دلیل نبودن استاندارد، قیمت‌های مختلفی برای سنتورهای دست دوم گذاشته می‌شود که برخی خیلی گران یا ارزان هستند. قیمت‌ها حدودا از 200 هزار تومان به بالا می‌باشند.

 

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل