آموزش جلا دادن و سنباده زدن سیم‌های سنتور

سیم‌های سنتور در مواجه با هوا اکسید می‌شوند و در اثر فشار زیاد و سایش فلز روی فلز در قسمت شیطانک و خرک فاسد می‌شود. این فشار به مرور زمان باعث خورندگی سیم و دو پهن شدن سیم شده و می‌تواند دلیل این باشد که ما نتوانیم به کوک مناسب خود در سنتور برسیم.

تعویض سیم سنتور

زمان تعویض سیم سنتور هم برای استفاده معمولی حدود 2 سال و استفاده‌ی حرفه‌ای و خیلی دقیق بین 4 ماه تا 1 سال است، اما این زمان با توجه به چگونگی نگهداری و آّب و هوای محل زندگی شما می‌تواند تغییر کند.

 

تغییر رنگ سیم‌های زرد سنتور

توجه کنید که ممکن است سیم‌های زرد سنتور شما خیلی زود رنگشان تغییر کند و در مواجه با هوا اکسید شود، اما سنتور شما زمانی نیاز به تعویض سیم دارد که به سختی کوک شود.

 

جلا دادن و یا سنباده زدن سیم‌ها

در حالتی که امکان تعویض سیم برای شما مهیا نباشد ولی ظاهر سیم برایتان مهم است، می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

برای سنباده زدن سیم‌ها شما نیاز به سنباده‌ی ورقی و یا پوساب دارید. اندازه‌ی یک مربع 5 سانتی متر در 5 سانتی متر از سنباده جدا کنید (اگر سنباده را چند لایه کنید بهتر است و به دستتان آسیب نمی‌رسد)، حالا با فشار کم روی سیم ها بکشید. از یک طرف سیم شروع کنید و تکه تکه تا انتهای سیم را سنباده بزنید. سعی کنید به صورت منظم و با فشار یکسان سنباده بزنید تا اختلاف رنگ روی سیم‌ها ایجاد نشود.

 

سنباده ورقی یا پوساب

بکی از بهترین برندهای سنباده‌های کاغذی یا پوساب، برند آلمانی ماتادور است که می‌توانید از ابزار فروشی‌ها به صورت ورقه‌ای خریداری کنید. سنباده ها بر اساس ریزی و درشتی سنگ سنباده (زبری و نرمی) و تعداد آن در واحد سطح اینچ مربع شماره گزاری میشوند هر قدر عدد یک سنباده پایین‌ تر باشد یعنی سنباده زبرتر و تعداد دانه های سنباده‌ی آن فضای کمتری از واحد سطح را در برگرفته اند. این سنباده‌ها در شماره‌های مختلفی مثل 600، 1000، 2000 و ... موجود هستند.

شما برای سنباده زدن سیم‌هایتان از سنباده‌ی ماتادور با شماره‌ی 1000 و 2000 می‌توانید استفاده کنید، پس از استفاده از سنباده، آن را دور نیاندازید و برای دفعات بعدی و یا پرداخت مضراب از آن استفاده کنید.

 

 

آیا سنباده زدن در کوک تاثیری دارد؟

خیر، سیم وقتی اکسید شده و حالت کشسانی خود را از دست می‌دهد و در بهتر کوک شدن تاثیر ندارد و تنها راه حل بدین منظور تعویض سیم است.

 

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل