خرید سنتور

موضوع خرید سنتور تقریبا برای تمام هنرجویان سنتور از ابتدا و حتی چند سال پس از شروع آموزش سنتور مشکل و سخت است.
 
ما در این مطلب سعی داریم با ارائه برخی موراد از سختی این کار یعنی خرید سنتور بکاهیم و هنرجویان عزیز را در زمینه انتخاب و خرید سنتور راهنمایی کنیم.
 
اول
اولین چیزی که باید بدانیم این است که حق با هنرجویان سنتور است زیرا که انتخاب یک سنتور خوب و مناسب، کار دشواری بوده و به آسانی خرید یک موبایل یا کامپیوتر نیست. این دشواری به این دلیل است که تا به این لحظه در صنعت ساخت سازهای سنتی ایرانی مخصوصا سنتور استاندارد و معیار مانند سازهای غربی وجود نداشته و مراحل ساخت سازها تا کنون دستی و سنتی است.
 
دوم
راهی که اکثر اساتید سنتور پیشنهاد میدهند این است که به مدرس و آموزشگاه های مورد اطمینان خود مراجعه کرده و از آن ها راهنمایی بخواهید. این تقریبا راحت ترین راه و کم زحمت ترین راه برای خرید سنتور است. چون هنرجویی که امروز میخواهد شروع به آموزش کند معمولا فرصت تحقیق و بررسی کمی داشته و نیاز به خرید سنتور دارد و باید سریع تصمیم بگیرد.
 
سوم
با کمی تحقیقات و یا جستجو در اینترنت معمولا به یک سری مواردی برخورد خواهید کرد که در خرید سنتور خوب باید به آنها توجه داشته باشید. مواردی مانند جنس صدا، جنس چوب، کیفیت، پل گذاری، گوشی، سیمگیر، خرک، شیطانک و ... که باید برای خرید سنتور خوب به آنها توجه شود اما این را بدانید که اگر میخواهید همه این عوامل را به صورت خوب یا عالی در یک سنتور داشته باشید باید هزینه آن را(که معمولا کم نیست) بپردازید.
 
چهارم
پس از مشاهده این موارد هنرجو به فکر فرو رفته و به این فکر میکند که کدام سنتور برای من مناسب است؟ گاهی با خودش میگوید یک سنتور ارزان تهیه میکنم هر زمان که سنتورنوازی ام بهتر شد یک سنتور خوب تهیه میکنم. گاهی با خودش میگوید: خب من که میخوام بخرم چرا از ابتدا یک سنتور خوب تهیه نکنم. در اینجا نباید از این نکته مهم غافل شد که سنتور ارزان و بی کیفیت، شما را از ادامه مسیر باز میدارد و بی رغبت میکند. به همین دلیل اکثر مدرسین و اساتید پیشنهاد میکنند که از ابتدا یک سنتور دارای کیفیت حداقل و یا بهتر تهیه کنید تا از ابتدا گوش شما به سنتورهایی که فقط اسم سنتور را یدک میکشند عادت نکند.
 
پنجم
در حین تحقیقات و تصمیم گیری هنرجویان معمولا از سازندگان مختلف سنتور قیمت گرفته و برخی از آنها که پیگیرتر هستند به صورت حضوری به محل یا کارگاه سازندگان سنتور مراجعه میکنند تا سازها را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند. اما سازندگان سنتور کم نیستند. ناظمی، انصاری، موسوی، راسخ، رضوانی، غفارپور، کفاش زاده، معمارزاده، غلامی شیرازی، صادقی آذر، تقوی آلاشتی، وظیفه دوست، سالاری، غفاری، صادقی و بسیاری از سازندگان دیگر که شاید تعداد تمامی آنها به عدد 100 و یا حتی بیشتر برسد! شما میتوانید با بررسی اولیه کیفیت، شرایط و خدمات سازندگان سنتور به این نتیجه برسید که سنتور خود را از کدام سازنده تهیه بفرمایید.
 
ششم
در بررسی سنتورهای سازندگان مختلف سنتور، با شرایط و خصوصیات مختلفی روبرو خواهید شد. توجه کنید که شرایط و خدمات سنتوری که خریداری میکنید مناسب باشد. برای مثال اگر پس از خرید سنتور آن را مناسب خود ندیدید بتوانید تعویض کنید یا پس بدهید. صدای سنتوری که تحویل خواهید گرفت با سنتوری که به عنوان نمونه مشاهده کرده اید در یک سطح باشد.
 
هفتم
توجه کنید که معمولا لوازم جانبی مورد نیاز سنتور مانند مضراب سنتور، آچار کوک و کیف یا کیس سنتور بدون هزینه اضافه همراه آن عرضه می شود. برخی موارد دیگر، مانند خرک اضافه و سیم اضافه میتواند برای شما مفید باشد خصوصا برای کسانی که موقعیت مکانی دورتری از شهرها داشته و دسترسی به فروشنده و کارگاه سنتور برایشان سخت تر می باشد.
 
ما در پژوهشکده سنتور با توجه به موارد بالا همواره تلاش میکنیم تا با تولید سنتورهای با کیفیت و مناسب سطوح مختلف آن ها را به هنرجویان و سنتورنوازان گرامی ارائه نماییم.
 

*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل