سنتور نوازی و آهنگ‌های پاپ، آری یا خیر؟

برخی از نوازندگان آهنگ‌های پاپ را با سنتور می‌نوازند. نمی‌توان گفت این شیوه غلط است. گاهی اوقات برخی از هنرجویان و بیشتر هنرجویان کودک، به دلیل خسته و زده شدن از سنتورنوازی سنتی، به  آهنگ‌های پاپ تمایل پیدا می‌کنند و یا یک نوازنده به ترجیح خود تمام وقت و تخصص خود را روی آهنگ‌های پاپ می‌گذارد که این هم سبکی زیبا و خاص از موسیقی است.

نوازندگی حرفه‌ای

توجه کنید که برای سنتور نوازیِ حرفه‌ای شما باید به تمام شیوه‌ها و سبک‌ها تسلط داشته باشید، این شیوه‌ها شامل ردیف نوازی، دوره‌های استاد پایور، دوره‌های استاد مشکاتیان، قطعات استاد اردوان کامکار و ... می‌شود که یکی از این‌ شیوه‌ها، نوازندگی آهنگ‌های پاپ است. پس از تسلط بر تمام این‌ها شما می‌توانید سبک خود را انتخاب کنید و آن را به صورت تخصصی دنبال کنید، دقیقا مثل پزشکان که ابتدا باید دوره‌ی عمومی را گذرانده و سپس شاخه‌ی تخصصی خود را انتخاب می‌کنند. به طور مثال سنتور نوازی پدرام درخشانی در سبک تلفیقی است.

 

راهنمای نواختن آهنگ‌های پاپ با سنتور

شما می‌توانید به آهنگ مورد نظر خود با دقت گوش کنید. ابتدا گام آن را تشخیص دهید و سنتور خود را با توجه به آن کوک کنید. سپس آهنگ را بخش به بخش گوش دهید و سعی کنید گوشی آن را بنوازید، پس از این که موفق به پیدا کردن نت کل قطعه شدید، سعی کنید با آکورد، پاساژ، جفت‌ها و استفاده از تکنیک‌های سنتور نوازی معاصر قطعه را زیباتر کنید.

کتاب‌ها

از کتاب‌های موجود برای آهنگ‌های پاپ می‌توان به بوی عیدی به نت نگاریِ سجاد سعیدی، خاطره‌ها به نت نگاری روزبه جمشیدی و رقص سنتور از سامان ضرابی اشاره کرد. همچنین در کتاب دریاچه‌ی قو از محسن حسینی آثار کلاسیکِ بزرگان موسیقی جهان تنظیم شده است.

 

 از طریق این لینک می‌توانید آهنگ هدیه از سیاوش قمیشی را با سنتور نوازی داوود شیرازی بشنوید.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل