چگونه نت خوانی سنتور را یاد بگیرم؟

وقتی شما می‌خواهید آموزش موسیقی را شروع کنید، اولین قدم فراگیری نت‌ها و جای آن‌ها روی خطوط حامل است که در ابتدا ممکن است برای هنرجویان بسیار سخت باشد. نت‌های موسیقی همانند الفبای هر زبانی است که بدون دانستن آن‌ها، یادگیری آن زبان ممکن نیست. موسیقی نیز همانند زبان است و برای فراگیری آن در ابتدا باید نت‌های مختلف و در صورت لزوم کلیدهای مختلف را یاد بگیرید.

چگونه نت‌ها را از حفظ کنیم؟

یکی از تمرین‌های مفید برای یادگیری نت‌ها نوشتن نت‌ها و نام آن‌هاست. در دفتر نت خود از هر نت سرمشق بنویسید و بارها و بارها نت و اسمش را تکرار کرده و بنویسید.

آموزش نت‌ها به کودکان

شاید آموزش و اجبار به حفظ کردن کل نت‌های مثلا ساز سنتور در یک یا دو جلسه به کودکان، کار درستی نباشد. یکی از روش‌های موثر برای آموزش نت خوانی به کودکان تدریس نت‌ها در درس های مختلف است، به نحوی که در هر درس تعدادی از نت‌ها تدریس شود. قطعا شرایط هنرجویان کودک با یکدیگر متفاوت است و مثلا ممکن است کودکی دوره‌ی موسیقی ارف و یا دروس موسیقی مناسب سن خود را گذرانده باشد، با فضای موسیقی آشنا باشد و تعدادی از نت‌ها را نیز بداند اما هنرجویی دیگر این دوره‌ها را نگذرانده باشد، پس بدون شک اساتید مربوطه با توجه به شرایط هر کودک آن‌ها را در یادگیری نت‌ها راهنمایی خواهند کرد. برای کودکان علاوه بر تمرین‌های سرمشقی، روش‌هایی همچون آموزش نت از روی ساعت، نوشتن نت‌ها و خطوط حامل روی پنج انگشت و ... وجود دارد.

 

اپلیکیشن‌های نت خوانی

علاوه بر تمرین‌های نوشتاری، نرم افزارهای بسیاری با قابلیت نصب روی تلفن‌های همراه وجود دارد که در یادگیری نت‌ها به شما بسیار کمک می‌کند. از جمله‌ی این اپلیکیشن‌ها می توان به Music Tutor، Vivace، Complete Music Reading trainer و بسیاری دیگر که با جستجو در برنامه‌هایی مثل گوگل پلی استور و بازار می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، اشاره کرد.

 

در آخر نیز باید گفت که برای یادگیری نت‌ها و جای آن‌ها روی خطوط حامل راهی نیست به جز تمرین و تکرار. برای ساز سنتور در حد ابتدایی و متوسطه یادگیری نت‌های کلید سل کافی است ولی در سطوح بالاتری و برای حرفه‌ای تر شدن در موسیقی، یادگیری نت‌های کلیدهای دیگربه خصوص فا، اهمیت دارد.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل