رگلاژ و تعمیر سنتور چیست؟

رگلاژ (réglage) لغتی فرانسویست که به معنای تنظیم و اصلاح کردن است. هر دستگاه و سیستمی با گذر بازه‌های زمانی متفاوت نیازمند رگلاژ شدن است، سنتور نیز از این قضیه مستثنی نیست و پس از گذر زمان به دلایل متفاوتی ممکن است نیازمند رگلاژ باشد. حال می‌خواهیم بدانیم رگلاژ سنتور شامل چه کارهایی است؟

رگلاژ سنتورهای گوشی قدیمی

گوشی‌های سنتورهایی که روان کوک نیستند، ممکن است پس از گذشت مدتی کوک پله کند و یا به عبارتی کوک ساز بپرد. اگر ساز نیاز به تعویض سیم نداشته باشد برای حل این مشکل می‌توان با چکشی فلزی به گوشی‌ها ضربه زد در ابتدا صدای ساز تیز بوده و با چند ضربه صدای بم‌تر و چوبی بیشتری می‌دهد، سپس تک تک سیم‌ها را با دست بالا می‌کشیم و کشش ایجاد می‌کنیم. مرحله‌‌ی بعد ماساژ دادن سیم‌هاست که با دست مقداری سیم‌ها را ماساژ می‌دهیم. اما اگر سازی تعویض سیم بخواهد، برای حل مشکل گوشی‌ها دو روش وجود دارد که با شناسایی و مشاهده‌ی مشکل، یکی از این دو روش انتخاب می‌شود. در روش اول گوشی از چوب درآورده می‌شود و اندازه‌ی سوراخ آن با مته‌ی شماره‌ی درست، تنظیم می‌شود. در روش دوم سوراخ مربوطه با مقداری پودر بچه آغشته می‌شود. مرحله‌ی بعد تعویض سیم‌های سنتور است. سیم‌های سنتور به طور کامل بریده و جدا می‌شوند و سیم‌های نو روی ساز نصب می‌شود. سپس به مرحله خرک گذاری می‌رسیم، در این مرحله در صورت شکستگی و یا آسیب دیدگی، خرکی سالم جایگزین می‌شود. در آخر نیز مرحله‌ی تنظیم خرک و چند مرحله کوک است. در صورتی هم که درخواست نصب روان کوک داشته باشید، ممکن است سنتور شما اصلاح شیطانک نیاز داشته باشد که برایتان انجام خواهیم داد.

 

رگلاژ سنتورهای روان‌ کوک

رگلاژ سنتورهای روان کوک در حالتی که آسیبی به سنتور نرسانده باشید فقط شامل تعویض سیم است. اگر ساز شما برای تعویض سیم نزد ما باشد، در صورتی که دچار مشکلی خاص باشد، آن را حل خواهیم کرد. از طرفی هم ممکن است روی چوب سنتور شما خطی افتاده باشد و یا دچار زدگی باشد که در صورت درخواست شما، آن‌ها را نیز برطرف خواهیم کرد.

 

مشکل پل سنتور

در شرایطی خاص که ضربه‌ای شدید به سنتور وارد شود، مثلا از دست شما به زمین بیافتد، ممکن است پل آن شکسته و یا جا به جا شود که روی صدای ساز شما به شدت تاثیر خواهد گذاشت. اگر سنتور شما روان کوک باشد، باید باز شده و پل گذاری آن مجدد انجام شود، اما برای سنتورهایی که وسط کلاف پایین سوراخ دارند، نیازی به باز شدن ساز نیست. در مواردی خاص ممکن است ساز ارزش باز شدن و پل گذاری مجدد نداشته باشد و خرید سنتور نو به شما توصیه می‌شود.

 

ضرورت رگلاژ سنتور

 سیم‌های سنتور در مواجه با هوا اکسید می‌شوند و در اثر فشار زیاد و سایش فلز روی فلز در قسمت شیطانک و خرک فاسد می‌شود. این فشار به مرور زمان باعث خورندگی سیم و دو پهن شدن سیم شده و می‌تواند دلیل این باشد که ما نتوانیم به کوک مناسب خود در سنتور برسیم. از طرفی اگر ساز شما روان کوک نیست، احتمالا پس از مدتی گوشی‌های آن درون چوب لق زده و یا سفت شده و تیک تیک می‌کنند و به سختی کوک می‌شوند.

 

چه زمانی سنتورم را رگلاژ کنم؟

با توجه به چگونگی نگهداری و آب و هوای محل زندگی شما، هر زمان که متوجه یکی از مشکل‌های ذکر شده شدید، رگلاژ سنتور شما ضروریست. زمان تعویض سیم سنتور هم برای استفاده معمولی حدود 2 سال و استفاده‌ی حرفه‌ای و خیلی دقیق بین 4 ماه تا 1 سال است.

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل