دو راهکار برای سنتورنوازی بی صدا

یکی از مشکلاتی که اکثر سنتورنوازان با آن رو به رو هستند، صدای بلند سنتور است. با دو راهکار زیر به شما آموزش می‌دهیم که چگونه بدون بر هم ریختن آسایش دیگران، ساعت‌های طولانی سنتور بنوازید.

یکی از مشکلاتی که اکثر سنتورنوازان با آن رو به رو هستند، صدای بلند سنتور است. صدایی که ممکن است باعث شکایت خانواده و همسایگان شود، که مسئله‌ای طبیعی و اجتناب ناپذیر است.گاها این صدای بلند باعث می‌شود نوازندگان کمتر از زمانی که می‌خواهند تمرین کنند و یا فقط در ساعاتی خاص از شبانه روز امکان تمرین داشته باشند و به نتیجه‌ی دلخواه خود نرسند. حتی نوازندگانی که اجرا و یا امتحان دارند و امکان استفاده از اتاق‌های آکوستیک برایشان مهیا نیست، نیازمند ساعت‌های طولانی تمرین هستند که طبیعتا این تمرین‌های طولانی آرامش را از افراد نزدیک خواهد گرفت. با دو راهکار زیر به شما آموزش می‌دهیم که چگونه بدون بر هم ریختن آسایش دیگران، ساعت‌های طولانی سنتور بنوازید.

 

راهکار اول – استفاده از حوله و یا پارچه‌ای ضخیم:

راهکار اول که برای حل این مشکل داریم استفاده از حوله و یا پارچه‌ای نسبتا ضخیم است. حوله و یا پارچه را روی ساز خود بیاندازید و سپس شروع به ساز زدن کنید، با این راه حل صدای ساز شما خفه و کم می‌شود. توجه داشته باشید استفاده از این راهکار برای کسانی سودمند است که جای خرک‌ها و سیم‌های سنتور را از حفظ باشند. پس می‌توان گفت یکی از مزایای استفاده از این روش کمک به حفظ جای خرک‌ها و هدف‌گیری بهتر است. مزیت دیگر استفاده از این روش افزایش قدرت دستان شماست، زیرا در این حالت صدای ساز کم است و نیازمند نیروی بیشتر برای به صدا در آوردن آن است، پس خود به خود دستان شما توانمدتر خواهد شد.

 

راهکار دوم – استفاده از دو نمد به طول سنتور روش اول:

راه حل دیگر که برای کسانی که مبتدی هستند نیز مناسب است، قرار دادن نمدی دراز به اندازه‌ی ارتفاع ذوزنقه‌ی صفحه‌ی سنتور است. دو نمد و یا پارچه‌ی نسبتا ضخیم به عرض حدود 3 سانتی متر را در کنار خرک‌ها و از لا به لای سیم‌های زرد و سفید رد کنید (یعنی یک نمد از لا به لای سیم‌های زرد و دیگری از لا به لای سیم‌های سفید). با این روش هم سیم‌ها کاملا پوشانده نشده و صدا هم به خوبی خفه می‌شود. در صورتی که صدای ساز به اندازه‌ی نیاز شما کم نشد، از نمدی ضخیم‌تر و یا دو لایه نمد استفاده کنید.

 

راهکار سوم – استفاده از دو نمد روش دوم:

دو نمد به طول 50 سانتی متر و عرض 4 و 6 سانتی متر آماده می‌کنیم. نمد به عرض 4 سانتی متر را از سمت چپ خرک های سفید و از لا به لای سیم‌های زرد و سفید عبور می‌دهیم و تا انتهای سنتور به سمت شیطانک می‌کشیم.، نمد پهن را از سمت راست خرک های سفید بین سیم های زرد و سفید به سمت سیم زرد می‌کشیم.

 

آیا همیشه از این دو راهکار استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر.شما فقط باید زمانی که امکان تمرین عادی را ندارید صدای ساز خود را کم کنید، زیرا گوش شما باید صدای شفاف، واضح و کوک ساز سنتور را به خوبی شنیده، شناسایی و عادت کند و استفاده‌ی دائم از نمد و حوله توصیه نمی‌شود. 

 

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل