سنتور خوب چه سنتوری است؟ (راهنمای خرید سنتور خوب)

ویژگی های سنتور خوب چیست؟ قیمت سنتور خوب چقدر است؟ مشخصات سنتور خوب چیست؟ راهنمای خرید سنتور خوب وجود دارد؟ سنتور خوب چگونه است؟

این ها سوالات متداولی هستند که موقع خرید سنتور با آن ها مواجه هستیم. هر چقدر تجربه نوازنده کمتر باشد سوالات و ابهام در ذهن او بیشتر است. در این مطلب تلاش میکنیم کمی از این ابهام کاسته و به این پرسش ها پاسخ دهیم.

باید خدمتتان عرض کنیم که مهمتر از یک سنتور خوب ، دانش شناختن صدای خوب و بد سنتور ، و دانستن ایرادهایی که صدای سنتور میتواند داشته باشد است. که این هم به دست نمی آید مگر با کسب تجربیات زیاد و نواختن با سنتورهای خوب و بد زیاد.
یک نوازنده پس از گذراندن دوره های مختلف نوازندگی اگر بتواند سنتور های زیادی با انواع صداهای گوناگون ببیند و با آنها در شرایط مختلف نوازندگی کند ، اگر در این زمینه استعدادی داشته باشد!!! آن وقت میتوانیم بگوییم این شخص میتواند توانایی و دانش شناخت یک ساز خوش صدا را داشته باشد !!! به همین دلیل شاهد این هستیم که برخی از نوازندگانی که حتی به درجه ی استادی رسیده اند هم از درک و شناخت درست یک سنتور باکیفیت با صدای خوب عاجزند.
یک سنتور خوب اگر فاکتورهای لازم را درباره ی روش پیکربندی مقاوم داشته باشد که در اثر مرور زمان ساختمان خود را از دست ندهد، که توضیح آن در این زمان نمیگنجد، میبایست از صدای خوب و یک جنس و یک دست برخوردار باشد.
وقتی که به توصیف یک صدای خوب میرسیم کار بسیار دشوار میشود چون معمولا برای توصیف صدا این کلمات استفاده میشوند :
صدای باز، شیشه ای ، زنگ دار ،کر، خفه، تقه دار ، تپ تپ دار ، شفاف ، تو دماغی ، تو خالی، و و و ......
که هر کسی هم از ظن خود این تعاریف را به کار میبرد 
مثلا اگر کسی بگوید یک سنتور با صدای زنگ دار برای من بسازید ممکن است تعریف ایشان از زنگ با تعریف ما از زنگ متفاوت باشد! به هر روی برای توصیف یک صدای خوب ما از چند تعریف قابل فهم تر استفاده میکنیم و امیدواریم بتوانیم منظورمان را منتقل کنیم ..
صدای سنتور میبایست شفاف و رسا باشد
و جنسیت آن در بخش های مختلف (پوزیسیون ها ) یکی باشد
و یک دستی آن از خرکی به خرک دیگر حفظ شود 
صدای سنتور نباید با صدای چوب (تقه، تپ تپ ) همراه باشد ، هر چند هرچه به سمت سوپرانو پیش میرویم صدای چوب هم بیشتر میشود که این در پیانو های درجه یک هم وجود دارد اما صدای چوب نباید به صدای سنتور برتری داشته باشد.
چالش دیگری که گاها ما با آن روبرو هستیم این است که هنرمندان گرامی با شنیدن نسخه های ضبط شده از ساز اساتید گذشته و یا به یاد آوردن آن صداها انتظار دارند بشود سازی شبیه به آن سازها ساخت !
در این باره هم باید عرض کنیم که تا سنتوری موجود و در اختیار نباشد که صداهای آن آزمایش شود نمیتوان در مورد شبیه سازی صدای آن کاری کرد.
چون صداهای ضبط شده آن طور که واقعا بوده اند به گوش ما نمیرسند
مثلا نحوه ی ضبط، میکرفون استفاده شده ، مضراب و یا نمد استفاده شده ، حتی چیزی که ساز بر روی آن گذاشته شده (مثل میز و یا پارچه ی مخمل و ... ) و نوع وسیله ی پخش صدا و ... همه گی در صدایی که به گوش ما میرسد تاثیر دارند ، و مهم تر از همه نحوه ی نوازندگی استادی است که ساز را نواخته و صدا را از ساز بیرون کشیده است! به همین دلیل حتی اگر خود ساز فلان استاد را به دست نوازنده ی دیگری بدهیم نمیتوان انتظار شنیدن صدای مشابه را داشته باشیم ..
به همین دلیل هست که مثلا اگر شما انتظار ساختن سازی شبیه ساز اساتید صارمی یا ورزنده و یا پایور را از ما داشته باشید ممکن است پس از ساخت نتیجه ی کار ما شما را راضی نکند...
کاری که ما میتوانیم برای شما انجام دهیم این است که پس از دیدن و آزمایش صدها ساز از همه ی سازنده ها و پژوهش درباره ی روش ساخت و نحوه ی صدا دهی آنها و بررسی و کشف نقاط قوت و ضعف آن سازها ، سازی بسازیم که نقاط ضعف گذشته را نداشته باشد و کیفیت آن از گذشته چند قدم جلو تر رفته باشد، تمام تلاش ما در پژوهشکده سنتور این است که سنتور هایی که میسازیم از سنتور های قبلی که ساخته ایم چند قدم جلوتر باشد.
شاد و پیروز باشید.
پژوهشکده سنتور

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل