اکول یعنی چه؟

یکی از اولین مفاهیم یادگیری سنتور، دانستن شیوه و چگونگی درست نشستن پشت ساز است. در اولین نگاه اکول نوازنده مشخص می‌شود، پس حتی اگر اجرای زیبایی داشته باشد اما اکول خوبی نداشته باشد، نوازنده‌ی کامل و دقیقی نخواهد بود.

تفاوت دو مفهوم اکول و پاسچر چیست؟

کلمه‌ی پاسچر (posture) به معنای وضعیت، حالت و طرز ایستادن و قرار گرفتن بدن است. کلمه‌ی اکول، لغتی فرانسوی (École)  و به معنای مدرسه است. می‌خواهیم تفاوت و مفهوم این دو عبارت را بفهمیم. پس استفاده از لغت اکول اشتباهی رایج است که بر سر زبان‌ها افتاده است. اکول به معنای روش آموزشی است که این روش آموزشی علاوه بر مضراب‌ گرفتن صحیح شامل نت خوانی، ریتم، دشیفراژ و تمام مهارت‌های سنتور نوازی و یا هر ساز دیگری نیز می‌شود. پس استفاده از عبارت اکول صحیح به منظور پشت ساز نشستن و مضراب گرفتن درست، صحیح نیست و باید از کلمه‌ی پاسچر استفاده شود.

پاسچر صحیح چیست؟

ممکن است شما با پاسچر و یا حالت بدنی اشتباه پشت ساز، به برخی از اعضای بدن خود آسیب برسانید که این آسیب ممکن است اثرات بلند مدت داشته باشد و شما را مجاب به مراجعه به پزشک و یا گذراندن دوره‌‌های میوزماسل کند.یکی از نکات مهم هم از لحاظ ظاهری و هم فیزیولوژیکی، قوز نکردن پشت سنتور است، که اگر رعایت نشود باعث انحنای تدریجی مهره‌های کمر شما و مشکلاتی دیگر می‌شود. از نگاه تماشاگر نیز نوازنده‌ای که صاف پشت ساز نشسته است، بسیار زیباتر از فردیست که قوز کرده و سنتور می‌نوازد. نکته‌ی قابل توجه دیگر تنظیم ارتفاع و شیب سنتور با توجه به فیزیک بدنی شماست. میز سنتور به منظور نوازندگی بهتر و تسلط بیشتر، نه باید خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه. توضیحاتی بیشتر در میز سنتور را در این لینک می‌توانید مشاهده کنید. مطمئن شوید که صندلی مورد استفاده‌ی شما دسته ندارد و مانع اجرای شما نمی‌شود، زیرا صندلی دسته‌دار مانعی برای حرکت سریع دست و تکنیک‌هاست. یکی از بهترین صندلی‌ها برای سنتورنوازی، صندلی پیانو است، زیرا هم دسته ندارد و هم ارتفاع آن تنظیم می‌شود. توجه کنید که هیچوقت به صندلی تکیه ندهید و همیشه لبه‌ی صندلی بنشینید. ناگفته نماند در ابتدای آموزش سنتور هر هنرجو، مشکلات خاص خود را در شیوه‌ی نشستن و مضراب گرفتن خواهد داشت که وظیفه‌ی استاد مربوطه رفع این ایرادات است.

شیوه‌ی صحیح مضراب گرفتن

بر طبق کتاب دستور سنتور استاد پایور، حلقه‌ی مضراب‌های سنتور را در دست گرفته و بین سه انگشتان اول، دوم و سوم (شست و سبابه و وسط) قرار می‌دهید. فراموش نشود که انگشت‌های چهارم و پنجم باید چسبیده به انگشت سوم و زیر هم باشند و جمع نشوند، همچنین حلقه‌ی مضراب هم نباید به بند اول انگشت دوم و سوم برسد. مضراب را نه خیلی آزاد و نه خیلی محکم و با فشار در دست بگیرید.

اصلاح پاسچرغلط

اگر پاسچر سنتور نوازی شما صحیح نباشد و عادت به طریقی دیگر داشته باشید، ترک آن بسیار سخت‌ خواهد بود. زیرا ماه‌ها و یا گاها سال‌ها عادت به سنتور نوازی با آن شیوه‌ی مضراب گیری و پشت ساز نشستن کرده‌اید و عوض کردن آن کاری بسیار مشکل و نیازمند زمان و حوصله‌ی بسیار خواهد بود. پس آغاز فراگیری سنتور خود را با استادی شایسته شروع کنید تا بعدا دچار مشکلات اینچنینی نشوید.

 

 

به شیوه‌‌ی نشستن و پاسچر استاد پایور به دقت نگاه کنید.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل