یادگیری سنتور بدون استاد

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از جمله کمبود زمان، هزینه و یا در دسترس نبودن استاد و آموزشگاه، تمایل به یادگیری سنتور به صورت خودآموز و یا Self-Taught دارند. قطعا خودآموزی یک ساز بسیار سخت‌تر از دیگر درس‌های تئوری است و شما را با چالش‌های زیادی رو به رو خواهد کرد.

برای شروع سنتور چه وسایلی نیاز دارم؟

شما ابتدا باید لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید. لوازم مورد نیاز شما سنتور، میز سنتور، مضراب، کتاب مناسب با سطح شما و دو آینه خواهد بود.

 

یادگیری تئوری موسیقی و مفاهیم پایه بدون استاد

اگر شما تا به حال موسیقی کار نکرده‌اید، برای یادگیری نت‌ها و تئوری موسیقی در حد مورد نیاز شما اپلیکیشن‌های بسیاری موجود است (کلمه‌یMusic Theory را در گوگل پلی سرچ کنید.)، که با دانلود کردن آن‌ها به راحتی می‌توانید مفاهیم اولیه را فرا گیرید. همچنین در سایت udemy.com دوره‌های آموزش تئوری را می‌توانید مشاهده و دریافت کنید. به علاوه مجموعه‌ی خنیاگر با کمک اساتید بنام موسیقی، مجموعه سی‌دی‌هایی آموزشی از تمامی سازها تهیه کرده‌اند که استفاده از آن‌ها به شما کمکی بزرگ می‌کند.

 

خودآموزی سنتور

حال که نت‌ها و مفاهیم اولیه را یاد گرفتید نوبت به سنتور می‌رسد. از طریق توضیحات کتاب، عکس‌های موجود و مشاهده‌ی ویدئوهای سنتورنوازی اساتید بزرگ (مانند استاد پایور، مشکاتیان، اردوان کامکار و ...)  پاسچر و مضراب گرفتن درست را یاد بگیرید و شروع به تمرین‌های ابتدایی مضراب زدن کنید. یک آینه را رو به روی خود طوری که دو دست شما قابل رویت باشد و آینه‌ی دیگر را در پهلوی خود و با کمی فاصله قرار دهید به طوری که بدن و سازتان به طور کامل مشخص باشد. از اهمیت قرار دادن آینه (به خصوص برای خودآموزان) غافل نشوید و در هنگام تمرین دائما به دستان و انگشتان و تمام اعضای مرتبط توجه کنید و با پاسچر اساتید، خود را مقایسه کنید. اگر ایرادی دارید آن را رفع کنید و مجددا مضراب بزنید.

مرحله‌ی بعد اجرای قطعات کتابتان خواهد بود. ابتدا با سرعت آرام و با شمارش بلند نواختن را شروع کنید. تا زمانی که توانایی اجرای قطعه از حذف و با پاسچر درست، شمارش صحیح و تسلط کافی را پیدا نکردید، سرعت آن را بالا نبرید. استفاده از مترونوم به شما کمک خواهد کرد ریتم را در سراسر قطعه حفظ کنید. (می‌توانید دستگاه مترونوم را تهیه کنید و یا از اپلیکیشن‌های مترونوم موجود استفاده کنید.). بسیاری از کتاب‌های سنتور، قطعات ضبط شده‌ی آن به صورت سی دی، ضمیمه شده است. استفاده از آن نیز برای شما مفید خواهید بود.

 

آیا با خودآموزی سنتور می‌توان نوازنده‌ای حرفه‌ای شد؟

اما سوالی که اینجا شما باید از خود بپرسید این است که تا چه حد میخواهید سنتور نوازی را فراگیرید؟ آیا می‌خواهید نوازنده‌ای حرفه‌ای شوید و یا خیر. در حدی که قطعه‌ای را بنوازید برای شما کافیست. بدون شک حرفه‌ای شدن در هر رشته‌ای نیاز به فداکاری زمان، هزینه و تلاش بسیار دارد. این جمله برای سنتور نیز صدق می‌کند. شما با یادگیری سنتور بدون استاد می‌توانید تا حدی جلو بروید و قطعاتی را بسته به تلاش و تمرینتان به خوبی اجرا کنید، اما برای حرفه‌ای شدن نیاز به کمک اساتید خواهید داشت. اگر امکان حضور در کلاس‌ها را ندارید و یا در خارج از کشور زندگی می‌کنید، کلاس‌های مجازی را انتخاب کنید. بخشی از سنتور نوازی نیز اجرا در کنسرت‌ها و یا مشارکت با گروه‌های موسیقی است که بدون شک استاد شما، یکی از راه‌های ورود به این مجمع‌هاست.

مطمئن باشید که هیچ تلاشی بدون نتیجه نخواهد بود و اگر شما برای نوازنده شدن تلاش و تمرین منظم داشته باشید، قطعا بی‌ثمر نخواهد بود.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل