نکاتی درباره نگهداری و تعویض سیم سنتور

در این مطلب به نکاتی درباره سنتور و پاسخ به سوالاتی درباره دلایل ناکوک شدن سنتور، زمان تعویض سیم سنتور، علت سیاه شدن سیم‌های سنتور، علت مضر بودن رطوبت و ... خواهیم پرداخت.

دلایل ناکوک شدن سنتور
سنتور را در مکان، دما و رطوبت ثابت فرض ‌می‌کنیم. حال اگر به صورت تک سیم و بی‌نظم ناکوک شود احتمالا از برگشت گوشی‌های معمولی است و یا از فرم بد شیطانک. اما اگر در این شرایط کل کوک بالا یا پایین برود می‌تواند از ایراد در نحوه‌ی پل گذاری باشد.

 

زمان تعویض سیم سنتور
استفاده معمولی: حدود دوسال یکبار باید تعویض گردد.
استفاده حرفه‌ای و خیلی دقیق: بین 4 ماه تا 1 سال تعویض گردد.

 

علت سیاه شدن سیم‌های سنتور
سیم سنتور در مواجه با رطوبت هوا اکسید شده و تغییر رنگ می‌دهد. اما ممکن است دو سنتور در شرایط برابر قرار داشته اما یکی از آن‌ها بیشتر سیم‌هایش سیاه شود. در این صورت دلیل آن تبادل الکترون بوده است و دلیل آن عناصر تشکیل دهنده چوب و سیم می‌باشد. جهت تمیز نمودن سیم‌ها می‌توان از سمباده استفاده نمود.

 

چرا سیم‌های سنتور نیاز به تعویض دارند؟
سیم سنتور در اثر فشار زیاد و سایش فلز روی فلز در قسمت شیطانک و خرک فاسد می‌شود. این فشار به مرور زمان باعث خورندگی سیم و دوپهن شدن سیم شده و می‌تواند دلیل این باشد که ما نتوانیم به کوک مناسب خود در سنتور برسیم.

 

چرا رطوبت برای سنتور بسیار مضر است؟
همه‌ی ما شنیده‌ایم که نباید رطوبت به سنتور ما برسد. اما چرا؟ قبل از ساخت سنتور وقتی چوب خیس است بخشی از حجم چوب را آب اشغال می‌کند. سنتورسازان برای ساخت سنتور چوب را خشک می‌کنند و این باعث می‌شود که حجم چوب کم شده و به یک میزان ثابت برسد. حال اگر رطوبت به سنتور برسد دوباره حجم چوب را افزایش داده و به سیم‌ها فشار بیشتری وارد می‌کند و باعث خراب شدن سنتور می‌شود.

 

چرا سیم‌های زرد بیشتر از سفید در کوک تغییر می‌کنند؟
به این دلیل که فشار سیم‌های زرد کمتر از سفید است و این باعث می‌شود که بیشتر از سیم‌های سفید بالا و پایین شوند. این اتفاق در تغییر دمای محیط نیز اتفاق می‌افتد و سیم‌های زرد به طور محسوسی بیشتر از سیم‌های سفید تغییر می‌کنند. برای اجتناب از این موضوع مخصوصا برای اجرا پیشنهاد می‌شود چند ساعت قبل ساز را به محیط مورد استفاده برده تا به هوای آنجا عادت کند و بعد کوک کنید.

 

 

*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل