چرا ساز سنتور را انتخاب کنیم؟

بی‌شک یکی از چالش‌هایی که افراد علاقه‌مند به موسیقی با آن رو‌به‌‌رو هستند انتخاب ساز مورد علاقه است. اساتید سنتور همواره با هنرجویانی که بدون علاقه یا استعداد و به اجبار خانواده به یادگیری سنتور مشغولند در کلنجار هستند. اینچنین هنرجویان مدتی به فراگیری سنتور میپردازند و پس از گذشت معمولا چند ماه و یا حتی چند سال با تمرین و پیشرفت نکردن از این ساز دلزده می‌شوند و آن را کنار می‌گذارند. گاها ممکن است علی رغم علاقه و استعدادشان به سراغ سازهای دیگر هم نروند و هنرهای دیگری را ادامه دهند

اهمیت علاقه و استعداد

انتخاب ساز یک مقوله‌ی بسیار مهم است و در وهله‌ی اول، علاقه و استعداد برای موفق شدن در هر سازی اهمیت دارد. شما می‌توانید با گوش دادن به آلبوم‌های مختلف، تماشای ویدئوهای کنسرت‌ها، تکنوازی‌ها و اجراهای مختلف، دیدن و شنیدن صدای سازهای مختلف از نزدیک و به صورت زنده و حتی در دست گرفتن سازهای مختلف، علاقه‌ی خود را کشف کنید. به صورت تخصصی برای سنتور، آلبوم‌های گروه‌نوازی و تکنوازیِ نوازندگان: استاد پایور، مشکاتیان،سیاوش و اردوان کامکار و بسیاری نوازندگان دیگر را گوش دهید. بسیاری از این آلبوم‌ها با خوانندگی استادانی همچون محمدرضا شجریان، عبدالوهاب شهیدی و .. است. از معروف‌ترین آلبوم‌های سنتورنوازی که اکثرا آن را شنیده‌اند، آلبوم سنتوری با نوازندگی استاد اردوان کامکار و خوانندگی محسن چاوشی است. بسیاری از این آلبوم‌ها به صورت تصویری نیز پخش و منتشر شده‌اند. همچنین در فضای مجازی و سایت‌های مانند یوتیوب و آپارات ویدِئوهای بسیاری از نوازندگان قدیمی و جدید به صورت هم صوتی و هم تصویری، وجود دارد. شما با مراجعه به پژوهشکده‌ی سنتور می‌توانید صدای دلنشین ساز سنتور را از نزدیک بشنوید و با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

شناخت انواع صدا

شما باید علاقه‌ی خود را بشناسید و بدانید که به چه نوع جنس صدایی علاقه دارید، برخی سازها مانند کمانچه یا ویولن سازهای آرشه‌ای هستند و برخی مانند تنبک و دف، کوبه‌ای. از طرفی سازهای زهی به دو بخش زخمه‌ای و کوبه‌ای تقسیم می‌شود، زهی زخمه‌ای مانند تار و زهی کوبه‌ای سنتور. پس شناخت جنس صدای مورد علاقه می‌تواند در انتخاب ساز به شما کمک کند.

آیا یادگیری سنتور آسان است؟

سنتور نیز همانند هر ساز دیگری سختی‌ها و آسانی‌های خود را دارد و لازمه‌ی پیشرفت در آن تمرین، پشتکاری، صبوری، سنتور و استاد خوب است، اما شما بعد از توانمند شدن اجرای یک قطعه‌ی زیبا، ثمره‌ی زحمات خود را خواهید گرفت و  هم خود و هم اطرافیانتان را از صدای زیبای ساز خود بهره‌مند میسازید. به خاطر داشته باشید سنتور سازیست که صدای نسبتا زیادی دارد و اگر شما به دنبال سازی با صدایی کمتر هستید شاید سه تار و یا انتخابی دیگر برای شما مناسب‌تر باشد. نکته‌ی قابل توجه دیگر کوک کردن سنتور است، که به دلیل داشتن 72 سیم کاری زمان‌بر و نیازمند تجربه و مهارت است. وسایل موردنیاز برای یادگیری سنتور، یک ساز خوب، میز سنتور و مضراب است. پس قبل از انتخاب هر سازی به تمام نکات بالا توجه کنید.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل