سنتور مشقی چیست؟

هنرجویی که به تازگی به سنتور علاقه‌مند شده است، باید با انگیزه به یادگیری و تمرین بپردازد ولی غافل از اینکه کاهش چشمگیر سرعت پیشرفت و حتی دلسرد شدن از سری مشکلات برآمده از این نوع ساز‌های مشقی و بی‌کیفیت است.

در یادگیری موسیقی دو چیز بسیار مهم است: ساز خوب و استاد خوب. یکی از مشاوره‌های اشتباهی که به هنرجویان جدید داده می‌شود، خرید سنتورهای بی‌کیفیت موجود در بازار است. تنها ویژگی این سنتورها(اگر بتوان اسم آن‌ها را سنتور گذاشت...) این است که قیمت آن‌ها پایین است. اما باید توجه نمود این سازهای مشقی و بی‌کیفیت عواقب زیادی برای یک هنرجوی جدید و پر انگیزه دارند. هنرجویی که به تازگی به سنتور علاقه‌مند شده است، باید با انگیزه به یادگیری و تمرین بپردازد ولی غافل از اینکه کاهش چشمگیر سرعت پیشرفت و حتی دلسرد شدن از سری مشکلات برآمده از این نوع ساز‌های بی‌کیفیت است.

 

سنتور مشقی

ساز مشقی در به معنای سازی است که برای تمرین مناسب است و کیفیت اجرایی ندارد. ولی چنین چیزی در عمل وجود ندارد و می‌توان گفت این سنتورهای برای تمرین نیز مناسب نیستند. سنتورهایی که در بازار به عنوان ساز مشقی موجود است حتی پارامترهای یک ساز معمولی رو هم ندارند. از نظر ساخت، صدادهی و کوک سازهای مشقی بسیار ضعیف بوده و با یک سنتور معمولی فاصله زیادی دارند. دیدگاه غلطی که وجود دارد این است که چون این سازها ارزان قیمت هستند مناسب برای شروع یک هنرجو هستند. در صورتی که این سازهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت نه تنها صدای مطلوبی ندارند بلکه کوک نشدن و نا کوک بودن همیشگی این سازها باعث خستگی گوش هنرجو و به مرور زمان کاهش سرعت پیشرفت و دلسرد شدن او از نوازندگی سنتور و حتی موسیقی می‌شود. اتفاقی که برای خیلی از افراد افتاده است و حتی باعث شده است خیلی از هنرجویان بعد از مدتی نوازندگی سنتور را کنار گذاشتن و هیچگاه متوجه دلیل اصلی این اتفاق نشده‌اند. بسیاری از این هنرجویان از روی نا آگاهی تصور می‌کنند نداشتن استعداد باعث این موضوع شده است، که اصلا چنین نیست و باید دلیل اصلی این اتفاق را همان دو عامل مهم(ساز و استاد) جستجو کرد.

 

سنتور هنرجویی چیست؟

سنتورهای هنرجویی(غیر مشقی)، سازهایی هستند که قیمتی نسبتا پایین‌تر از سازهای سطح بالا دارند ولی از لحاظ نوع ساخت از روش‌های حرفه‌ای و متریال با کیفیت استفاده شده است که در نتیجه صدادهی مناسبی دارند و همچنین در زمینه نگه داری کوک قوی هستند. یک ساز هنرجویی خوب بر خلاف سازهای مشقی هیچ وقت در طول زمان بدون استفاده نخواهد شد و ماندگار خواهد بود و تنها پس از گذشت چند سال با پیشرفت قدرت شنیداری هنرجو، نیاز به سنتور سطح بالاتری احساس خواهد شد. برای مثال شرکت بزرگ یاماها در کنار ساخت بهترین گیتارهای موجود گیتار C40 و C70 را نیز تولید می‌کند، سازی با کیفیت و با استاندارد ساخت ولی با قیمتی به نسبت کمتر برای شروع هنرجویان که کاملا شناخته شده است. اتفاقی که در سازهای ایرانی تقریبا وجود ندارد. ما در پژوهشکده سنتور با الگو برداری از این شیوه و انجام تحقیقات بسیار، دست به تولید سنتورهای مدل آرزو و آرزو ویژه زدیم که در کنار داشتن تمامی استانداردها و صدادهی مناسب از قیمتی پایین‌تر نسبت به سنتورهای سطح بالا دارد و از این سازها به عنوان سازهای هنرجویی یاد می‌کنیم.


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل