روان‌ کوک سنتور چیست؟

روان کوک نسل جدید گوشی های سنتور است که تحقیق و توسعه آن از سال 1384 توسط داوود شیرازی در پژوهشکده سنتور آغاز شد و در سال 1386 با شماره ثبت 44427 در اداره كل ثبت شركت‌ها و مالكيت‌های صنعتی به عنوان اختراع ثبت گرديد. روانکوک با قیمت مناسب درصد زیادی از مشکلات کوک سنتور را حل کرده و با نصب آن بر روی سنتور شاهد بهینه سازی کوک سنتور به مقدار زیادی خواهید بود.

مقایسه روان کوک با گوشی های معمولی

 در سنتور با سيستم كوك معمولي سيم دور يك ميله‌ی فلزی مخروطي كه گوشي نام دارد مي پيچد. اين مسأله باعث مي شود كه هنگام چرخش، سيم به اندازه ي محيط گوشي كشيده يا رها شود كه معمولا براي رسيدن به يك كوك دقيق محيط اين گوشي ها بسيار زياد است. و باعث مي شود كه اكثر اوقات صدا بالا يا پايين تر از حد دلخواه قرار گيرد و نوازنده براي رسيدن به مطلوب بايد وقت زيادي را صرف كند.

اما در روان كوك چون سيم به مهره اي وصل است كه در اثر حركت چرخشي پيچ، حركت طولي مي كند و چون قطر و گام پيچ مورد استفاده بسيار ريز است، كشيده يا رها شدن سيم بسيار كم، به تدريج و بسيار نرم صورت مي گيرد.
در سيستم قديمي گوشي های سنتور چون سيم دور گوشي مي پيچد، سيم همواره در جهتي به گوشي فشار مي آورد كه آن را چرخانده و باز كند. تنها عامل باز دارنده‌ی حركت گوشي اصطكاك است. در صورتي كه در روان كوك سيم به مهره ی داخلي متصل است و دنده های پيچي كه از اين مهره رد شده است باعث بازدارندگي %100 در جهت شل شدن از سمت گوشي مي شود.
 

بدنه‌ی اصلی روان كوک در چوب ثابت است و نمی‌چرخد

اين عامل باعث مي شود كه از مشكلات ناشي از چرخش گوشي هاي قديمي كه شامل حركت خشك و دنده ای گوشي، خراب شدن چوب به مرور زمان، فعل و انفعال چوب و تأثير آن در عدم ماندگاری كوك و ... مي شود، رهايي يابيم. لازم به ذکر است که وقتی که ما با سیستم قدیمی سنتور خود را کوک می‌کنیم در واقع همواره در حال خراب کردن کلاف هستیم که شامل ترک خوردن و گشاد شدن تدریجی سوراخ ها می‌شود به همین دلیل نصب روان کوک بر روی همه‌ی سنتورها به ویژه سنتورهای نفیس و قدیمی ضرورتی حیاتی دارد!
 

حركت چرخشی بسيار نرم روان كوک

چون كوك كردن به وسيله ي روان كوك احتياج به صرف نيروی زيادی ندارد اين امكان وجود دارد كه به وسيله‌ی دست و بدون واسطه‌ی كليد كوك عمل چرخاندن و كوك را انجام دهيم اما چون فضای كناری سنتور در سمت كلاف بسيار محدود است اين فضا وجود ندارد كه دست انسان بتواند سر گوشي را بگيرد و آن را بچرخاند لذا تصميم بر آن شد كه به وسيله‌ی يك پيچ گوشتي كوچك عمل كوك صورت گيرد. لازم به ذكر است كه در نمونه‌های اوليه امكان كوك كردن با دست را با افزايش طول پله‌ای گوشي ها به وجود آورده بوديم كه اين افزايش طول باعث بروز مشكلات ديگری از قبيل كج شدن تدريجي گوشي ها و جا نشدن ساز در جعبه های معمولي، سنگين شدن ساز، گراني قيمت تمام شده و... مي شد.
 

استاندارد سازی حركت چرخشی در روان كوک

در سيستم قديمي كوك سنتور حتي اگر 2 سنتوری كه يك سازنده مي سازد را آزمايش كنيم مي بينيم كه نرمي و سفتي گوشي ها با هم متفاوت است. اما روان كوک اين امكان را به وجود مي‌آورد كه حركت چرخشي و كوك در همه‌ی سنتور های مجهز به روان كوک يكسان و استاندارد باشد.
 

حق مالکیت روان کوک

اين محصول در كشور ايران توسط داوود غلامی شیرازی طراحي و توليد شده است، لذا در صورت مشاهده ی هر گونه محصول كپي در هر فروشگاه و يا استفاده ی محصول كپي توسط سازندگان ساز، علي رغم اينكه محصول كپي ساخت هر كشور غيري باشد، متخلفان سريعا تحت پيگرد قرار خواهند گرفت!
 
در کلیپ زیر می‌توانید مقایسه بین روان‌کوک و گوشی معمولی سنتور را به صورت انیمیشن مشاهده بفرمایید:
 

*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل