آیا وزن سنتور معیار مهمی است؟

اگر به صورت خلاصه بخواهیم به این سوال جواب دهیم می‌توانیم بگوییم خیر. اما جهت دریافت جزییات بیشتر مربوط با این موضوع و عواملی که باعث شده‌اند وزن سنتور به این شکل باشد، شرح این مطالب را بخوانید.

طراحی و ابعاد سنتور

در کار سنتور سازی ایران به دلیل نبود استاندارد هر کدام از سازندگان سنتور در سازهایی که می‌سازند، طراحی و ابعاد مختص خود را به کار می‌برند و ابعاد مشخصی ندارد. هر به طوری که اگر حتی به اندازه‌ی 1 یا 2 میلیمتر در صفحه یا بقیه‌ی اجزای سنتور تغییراتی ایجاد شود به میزان چشم‌گیری در وزن آن تاثیر خواهد داشت.


عدم وجود حق مالکیت معنوی در ساز سازی

به دلیل عدم وجود یا جدی نبودن حق مالکیت معنوی یا هنری در ایران، سازندگان سنتور و حتی مابقی سازندگان سازهای ایرانی ترجیح می‌دهند تا طراحی سازهای خود را به صورت عمومی ارائه یا منتشر نکنند. این عامل مهم باعث شده است که تا کنون جزییات طراحی یک سنتور خوب یا استاندارد از جمله وزن آن وجود نداشته باشد.


تاثیر تغییرات ابعاد در وزن سنتور

حال سنتوری با طراحی و ابعاد دقیقا یکسان را در نظر بگیرید. اگر این سنتور برای مثال با چوب گردو ساخته شود وزن متفاوتی خواهد داشت نسبت به همان سنتور اگر با چوب افرا یا چوب توت ساخته شود. حتی وزن و در واقع چگالی چوب گردو نیز در انواع مختلف آن متفاوت و گوناگون است. بنابراین نوع چوب، چگالی و تراکم آن نیز در وزن نهایی سنتور تاثیر گذار است.


تاثیر وزن سنتور در نوازندگی

عامل وزن ممکن است در سازی مانند سه‌تار، تار، ویلن و ... خیلی مهم باشد. به این دلیل که در نواختن این سازها فیزیک بدن نوازنده به طوری است که باید وزن ساز را تحمل کند و افزایش وزن اضافی ساز حتا به میزان اندک می‌تواند تاثیرات منفی در سلامت نوازنده‌ی این سازها داشته باشد. اما در سنتور به دلیل اینکه ساز بر روی میز یا سطح دیگری گذاشته شده و نواخته می‌گردد، وزن ساز عاملی مهم و حساس نیست. 
 

وزن گوشی‌های روان کوک

همان‌طور که گفته شد ساز سنتور وزن مشخصی ندارد که با اضافه شدن روان‌کوک زیاد و یا کم شود. برخی از روی نا آگاهی به عنوان نقد سیستم روان‌کوک می‌گویند وزن این گوشی‌ها زیاد است! و هیچ اشاره‌ای به اینکه آیا وزن گوشی‌ها در کیفیت و صدادهی سنتور تاثیرگذار است نمی‌کنند... باید بگوییم وزن گوشی‌های سنتور بسته به جنس و پرداخت آن متفاوت خواهد بود. برخی گوشی‌های معمولی هستند که از روان‌کوک نیز سنگین‌تر هستند اما به طور کلی و حدودی تفاوت وزن گوشی روان‌کوک و گوشی معمولی تنها به اندازه 200 تا 300 گرم است و می‌توان گفت این اختلاف وزن اصلا در صدادهی و کیفیت سنتور تاثیر گذار نیست و همانند این است که جعبه‌ی مضراب خود را در کیف سنتورتان بگذارید. اگر قرار بر این بود که وزن ساز ملاکی برای خوش صدایی آن باشد، هیچوقت سازی مانند پیانو به این اندازه پیشرفت نمی‌کرد. بد نیست بدانید وزن سنتور مدل الماس و گوهر سل کوک حدودا 4 کیلوگرم و سنتور مدل آرزو و آرزو ویژه حدود 3.5 کیلوگرم است. وزن سنتورهای لا کوک معمولا به دلیل ابعاد کوچکتر به میزان حدودا 100 گرم کمتر از سنتورهای سل کوک است.

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل