سنتوری: فیلمی که باعث رونق ساز سنتور شد

فیلم زیبای سنتوری ساخته داریوش مهرجویی در سال 1385 با آن که به مرحله اکران نرسید اما تماشاگران بسیاری را مجذوب خود کرده و در ذهن ها ماندگار شد. در این مطلب به بررسی تاثیر این فیلم در پیشرفت ساز سنتور خواهیم پرداخت.

آشنا شدن جوانان با ساز سنتور

با توجه به سختی هایی که در آن سال ها بر موسیقی ایرانی و موسیقی نوازان میگذشت (و میگذرد) معمولا از انتشار و تبلیغ سازهای موسیقی در فیلم ها و رسانه ها جلوگیری می شود. با ساخت فیلم سنتوری با اینکه هیچ وقت به مرحله اکران نرسید، فضایی جهت دیده شدن ساز سنتور ایجاد شد که تا قبل از آن هرگز ایجاد نشده بود. نوجوانان و جوانان ایرانی در آن سال ها تنها به واسطه داشتن خانواده، دوست و یا آشنایی که نوازنده سنتور باشد میتوانستند با این ساز خوش صدا آشنا شوند اما با تماشای این فیلم جادوی صدای این ساز را با تمام وجود احساس کرده و بسیاری شیفته سنتور شدند به طوری که شاید خیلی از نوازندگان فعلی سنتور توسط این فیلم با سنتور آشنا شده و به یادگیری آن مشغول شدند و حتی در زمانی که شما مشغول خواندن این مطلب هستید به تدریس و آموزش سنتور مشغول هستند.

 

کمک به کارگاه های ساخت سنتور

اگر از هر کدام از سازندگان ساز سنتور بپرسید که بیشتر تولید و فروش سنتور در چه زمانی بوده است؟ با یک جواب مشترک خواهند گفت که زمان فیلم سنتوری. حتا برخی از سازندگان سنتور اعتقاد دارند که فروش سنتور تا قبل از فیلم سنتوری تقریبا در حال رسیدن به حالت توقف بوده است اما با ساخته شدن این فیلم ساخت و فروش ساز سنتور رونق چند برابری گرفته است. در کنار سازندگان ساز، آموزشگاه های موسیقی نیز موج مشتاقان آموزش سنتور را به خود دیدند و کلاس های سنتور رونق گرفت.

اردوان کامکار و سنتورنوازی نوین

آهنگساز و نوازنده سنتور این فیلم استاد اردوان کامکار بوده است که با نوازندگی زیبای خود در این فیلم یکی از عوامل اصلی موفقیت جنبه ی سنتورنوازی در این فیلم شده است. اردوان کامکار در این فیلم از سبک سنتور نوازی نوین استفاده نموده که باعث شد همزمان هم نوازدگان حرفه ای و هم تماشاگران از این سنتورنوازی ها استقبال کنند. استاد کامکار در این رابطه در مصاحبه ای گفته است که: «از آنجایی که آقای مهرجویی از ده، پانزده سال پیش با سبک نوازندگی من در ساز سنتور آشنا بوده و از آن استقبال می کرد، خواستند که در این فیلم از سبک مدرن نوازندگی سنتور استفاده شود. در صحنه هایی از این فیلم، هنرپیشه نقش اول می بایست در مجالسی همچون عروسی و... حاضر شود و به نوازندگی بپردازد. بنابراین لازم بود برای این صحنه ها، موسیقی مجلسی و پاپ ساخته شود ، با این تفاوت که لازم بود حتی این قطعات دارای قدرت نوازندگی و تکنیک بالایی باشد . به گونه ای که وقتی یک نوازنده حرفه ای به آنها گوش می کند، متوجه توانایی نوازنده سنتوربشود و این یکی از پیچیدگی های آهنگسازی این فیلم بود.»

 

قسمتی از نوازندگی استاد اردوان کامکار را میتوانید در پست زیر در اینستاگرام پژوهشکده سنتور مشاهده بفرمایید:

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by پژوهشکده سنتور (@santoorcenter) on

 

فیلم سنتوری 2

پس از گذشت سال ها احتمال ساخت فیلم سنتوری 2 قوت گرفته است. با اینکه تجربه نشان داده که نسخه دوم یا چندم فیلم ها معمولا خوب از آب در نمی آید اما به نظر میرسد سنتور دوستان، سنتورنوازان و همچنین سنتور سازان به طور کلی از ساخت این فیلم حمایت کرده و آن را تلاشی در جهت دیده شدن بیشتر ساز سنتور و موسیقی ایرانی ببینند.

 

 

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل