دلیل بالاتر بودن برخی گوشی ها و سیم گیر ها در سنتورهای داوود شیرازی چیست؟

یکی از سوالاتی که هنر دوستان و سنتورنوازان گرامی از ما میپرسند این است که علت بالاتر بودن برخی گوشی ها و سیم گیر ها در بعضی سنتورهای ساخته داوود شیرازی خصوصا سنتورهای مدل الماس، گوهر و یاقوت سرخ چیست؟ در این مطلب سعی خواهیم کرد به پاسخ گویی به این سوال بپردازیم.

مشکل تفاوت فشار در هر سیم سنتور

میزان فشار هر کدام از سیم های سنتور بر روی بدنه سنتور با یکدیگر متفاوت است. سیم های سفید نت های "دو" و "ر" در سنتور سل کوک به دلیل فشار بالایی که در این ناحیه وجود دارد به سرعت از ناحیه ی قرار گرفتن روی خرک و شیطانک آسیب دیده و از حالت گردی خارج شده و کمی پهن میگردند و کار کوک کردن سفید و پشت خرک را دشوار می سازد.

 

راه حل این مشکل چیست؟

برای حل این مشکل میبایست طول این سیمها کوتاه شوند تا فشار کمتری به آنها وارد شود. ما برای این کار سنتوری را که در عکس شماره 1 مشاهده میکنید ساختیم. فشار و اندازه ی تمام سیمها به صورت دقیق محاسبه شد و تقریبا طول تمام سیمها با سنتورهای معمولی متفاوت شد، ما مدتی این طرح را تحت آزمون قرار دادیم اما از آنجا که یکی از اولویت های اصلی ما تغییر ندادن شکل ظاهری ساز سنتور است و از آنجا که خرکهای سنتور هم به صورت قوس دار قرار میگرفتند بر آن شدیم تا از راه دیگری این مشکل را حل کنیم. البته سازندگان دیگری هم تا کنون سنتور با کلاف قوس دار ساخته اند اما هدف ما تعدیل فشارها روی صفحه بود و فقط کلاف سمت چپ را قوس دار ساخته و ابعاد کاملا جدیدی را طراحی کردیم.

 

 


در گام بعدی با یک حرکت بسیار ساده اما کارا همین طور که در تصویر شماره 2 مشاهده میکنید با بالابردن گوشی ها و سیم گیرها طول سیم ها را تغییر داده و مشکل را کاملا حل کردیم.

 

 


در تصویر شماره ی 3 سنتور لا کوک را مشاهده میکنید که با توجه به ابعاد سنتور ما که کاملا متفاوت از سنتورهای معمول است لازم بود گوشیهای خرکهای زرد نتهای "دو" و "ر" هم یک پله بالاتر بیایند.

 

 


در تصویر شماره 4 که یک سنتور باس را نشان میدهد به صورت آزمایشی سوراخهای زیادی را کنار سنتور ایجاد کردیم تا بتوانیم بهترین طول سیم را پیدا کنیم. همینطور که مشاهده میکنید طول سیمهای زیادی تغییر کرده اند. چون فشار سیمها در سنتورهای مختلف با زاویه های مختلف متفاوت است،همیشه  فقط نت "دو" و "ر" نیست که باید تغییر کند و در برخی از سنتورها نتهای دیگر را نیز تغییر دادیم. در واقع استفاده از فضای کناری کلاف سنتور برای اولین بار در پژوهشکده ی سنتور توسط داوود شیرازی طراحی گردید و این طرح ها تثبیت و در مراجع قانونی ثبت شد و از سال 1393 به تولید رسید و در دسترس عموم قرار گرفت. اما تبلیغاتی روی این کارها انجام نشد چون کارهای بسیار بزرگتری در دست انجام بود و هست که ما را از سر و صدا و تبلیغات بر حذر میداشت.
 

 

سخن پایانی

همینطور که ملاحظه میکنید نمیشود بدون مقدمه به نتیجه ای رسید. برای به ثمر رسیدن یک طرح آزمون و خطاهای بسیاری لازم است. چگونه میشود که کسی طرحی را حاضر و آماده ارائه کند بدون اینکه مسیری را برای رسیدن به آن طرح طی کند. این خیلی خوب و به جاست که از طرح های خوب استقبال و استفاده شود اما متاسفانه برخی از این طرح ها استفاده نموده بدون واهمه از اینکه این طرح ها را صدها و هزاران نفر توسط ما مشاهده کرده اند، با کمال خونسردی خود را طراح این کارها هم معرفی میکنند!


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل