خرید سنتور ارزان قیمت آری یا خیر؟

در این مطلب تلاش میکنیم مزایا و معایب خریدن یک سنتور ارزان قیمت را بررسی کرده تا به هنرجویان مبتدی و همچنین والدین آن ها کمک کنیم تا در انتخاب یک سنتور تمام جوانب خرید یک سنتور را در نظر بگیرند.

جنس چوب سنتور و مواد مصرفی

سنتور از قسمت های مختلفی تشکیل شده که مهم ترین آن ها چوب مورد استفاده در سنتور است. نوع و کیفیت چوب مورد استفاده در سنتور فاکتور مهمی بوده که در قیمت ساز نیز تاثیر گذار است. چوب گردو یکی از متداول ترین نوع چوب جهت ساخت سنتور بوده اما کیفیت چوب های گردو بسیار متفاوت است و همین باعث احتلاف قیمت های زیاد در سنتور میگردد. در مورد کیفیت چوب ساز به جز موارد ظاهری که با بررسی سنتور قابل مشاهده است، برای هنرجویان تقریبا غیر ممکن است که بتوان کیفیت چوب استفاده شده در سنتور را ارزیابی کرد و باید به گفته های سازنده سنتور اعتماد کرده و در نهایت به تاثیر جنس چوب در صدا و ظاهر ساز توجه کرد زیرا که در نهایت صدا و طنین ساز است که اهمیت دو چندان دارد.  کیفیت موارد دیگر در سنتور نیز مانند گوشی ها، خرک ها، سیم گیر، شیطانک، سیم سنتور و ... نیز مهم است اما نه به اندازه اهمیت کیفیت چوب سنتور.

 

نگهداری کوک سنتور

سنتور طبیعتا ساز دشواری جهت یادگیری و نوازندگی است. نه به این دلیل که مضراب زدن بر روی سنتور خیلی سخت باشد بلکه به این دلیل که هنرجویان عزیز سنتور باید خود را جهت کوک کردن 72 عدد سیم آماده به طور هفتگی (در سنتورهای خوب چندین هفته) نمایند. بسیار پیش آمده به دلیل اینکه سنتور کوک نبوده، به مرور شوق و ذوق یادگیری در هنرجو را کم کرده و باعث رها کردن مسیر یادگیری شده است. البته در ابتدای راه معمولا کوک ساز توسط آموزگار یا آموزشگاه موسیقی صورت میگیرد و از این بابت جای نگرانی نیست. ولی در هر صورت در آینده نزدیک با کمی آموزش کوک سنتور بر عهده خود هنرجو خواهد بود. به همین دلیل ما از ابتدا در پژوهشکده سنتور بر آن شدیم تا از این سختی کوک کردن ساز بکاهیم و آقای داوود شیرازی چندین سال پیش سیستم کوک جدید با نام روان کوک را طراحی و ایجاد کرده است که توسط آن هم کوک راحت تر صورت میگیرد و هم سنتور بیشتر کوک میماند. در رابطه با سیستم روان کوک در اینجا بیشتر بخوانید.

 

گارانتی سنتور

یکی دیگر از مواردی که در زمان خرید سنتور باید به آن توجه کرد گارانتی و ضمانت سنتور است. برای مثال ما در پژوهشکده سنتور برای خرید سنتورها 10 روز زمان تعویض بدون شرط قرار داده ایم و همچنین هر سنتور بنا به مدل آن( برای مثال مدل آرزو ویژه یا مدل الماس) دارای 1 تا چندین سال گارانتی است. این مورد به شما این اطمینان را خواهد داد تا اگر به هر دلیلی ساز شما دچار مشکل شد خیالتان از بابت تعمیر آن راحت باشد. معمولا با توجه به طراحی و ساخت متفاوتی که هر سنتورسازی در سنتورهای خود دارد، جهت تعمیر و یا حتی تعویض سیم بهتر است به همان سازنده ساز مراجعه فرمایید.

 

ارزش خرید سنتور

با توجه به قیمت های متفاوت موجود در بازار، یکی از فاکتورهای اساسی برای خرید هر چیزی قیمت آن است که ساز سنتور نیز از آن مستثنی نیست اما همواره در خرید معیاری وجود دارد به نام ارزش خرید. این معیار به این معنی است که آیا ما در ازای پولی که می پردازیم، محصولی با کیفیت در خور قیمت آن دریافت خواهیم کرد؟  برای مثال موقع خرید سنتور با مراجعه به یک سازنده با قیمت x تومانی سنتور مواجه میشویم اما مشابه آن در جای دیگر نصف آن قیمت و یا حتی کمتر است! در این جا باید به موارد بالا پرداخته و تمام فاکتورها را در خرید و انتخاب آن سنتور ارزیابی نماییم تا خریدی با ارزش بالاتر داشته باشیم. در نهایت این را در نظر داشته باشیم که هر ارزونی ای بی علت نیست...

 

قیمت سنتورها در پژوهشکده سنتور

ما در پژوهشکده سنتور همواره تلاش کرده ایم تا قیمت هر سنتور متناسب با کیفیت و طراحی آن باشد تا فاکتور ارزش خرید در سنتورها بالا باشد. برای مثال سنتور مدل آرزو و یا آرزو ویژه سنتورهایی مناسب شروع یادگیری تا چندین سال اول یادگیری هستند اما به این معنی نیست که این سنتورها را سنتور مبتدی بنامیم بلکه این مدل سنتورها با توجه به کیفیت ساخت و جنس صدای آن ها در رده سنتورهای نیمه حرفه ای قرار میگیرند.

 


*
*
*
 
Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA code
در صورتی که از مطالب وب سایت ما رضایت داشتید، لطفا با کلیک روی لینک زیر در سایت گوگل به ما 5 ستاره داده و نظر خودتون رو برامون بنویسید.

درج نظر و امتیاز در گوگل